DASAR EKONOMI BARU
LATAR BELAKANG
Dilihat dari perspektif sejarah Malaysia, penjajah
British menggalakkan perkembangan masyarakat secara
'plural' melalui amalan 'pecah' dan perintah. Pihak
British telah menggalakkan kedatangan tenaga buruh dari
negara China dan India untuk kepentingan ekonomi
penjajah dalam sektor perlombongan bijih timah,
perdagangan dan perladangan.
Penambahan penduduk dan peningkatan kegiatan
ekonomi telah menyebabkan pertumbuhan bandar,
jalan-jalan, rel-rel keretapi dan pembahagian kelompok
kaum mengikut sektor ekonomi. Keadaan ini telah
menyebabkan jurang perbezaan antara kaum, pembangunan
bandar dan luar bandar bertambah besar.
Selepas mencapai kemerdekaan, Rancangan Malaya 5
tahun telah diperkenalkan. Rancangan Malaya Pertama,
kedua dan Rancangan Malaysia Pertama dirancang untuk
menitikberatkan kepada segi pertumbuhan dan pembaharuan
ekonomi. Rancangan ini telah menunjukkan kelemahan dari
segi strategi di mana corak atau sistem semasa
penjajahan masih berterusan.
RASIONAL
Dari banci penduduk tahun 1970 didapati 49.3% dari semua
keluarga di Semenanjung Malaysia menerima pendapatan
di bawah garis miskin.Dari jumlah semua keluarga miskin
86% berada di kawasan luar bandar dan 14% di kawasan
bandar. Kadar kemiskinan mengikut kaum pula adalah
saperti berikut:
kaum kadar kemiskinan pendapatan purata
(%) keluarga sebulan
Melayu 64.8 Å“172.00
Cina 26.0 Å“394.00
India 39.2 Å“304.00
Lain-lain 44.8 Å“813.00
Dari kajian Tahunan Hakmilik Syarikat-syarikat
Berhad yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan dan
rekod dari Pendaftar Syarikat adalah didapati hakmilik
dan penguasaan sektor syarikat-syarikat pada tahun 1971
adalah seperti berikut:
Pemilikan Jumlah Pemilikan %
( Å“ juta )
1. Bumiputera perseorangan 279.6 4.3
dan agensi amanah
a) Bumiputera Perseorangan 168.7 2.6
b) Agensi Amanah 110.9 1.7
2. Bukan Bumiputera 2,233.2 34.0
Warganegara asing 4,051.3 61.7
--------- -----
Jumlah 6,564.1 100.0
--------- -----
Dilihat dari sudut pembahagian pekerjaan pada tahun
1970 pecahan mengikut kaum adalah seperti berikut:
Sektor Melayu Cina India Lain-lain
1.Pertanian 67.6 19.9 11.5 1.0
2.Perlombongan 32.1 58.7 8.5 0.7
3.Perniagaan/ 42.6 45.5 10.7 1.2
Perdagangan,
Pentadbiran Awam,
Pelajaran,
Pertahanan dan
Kemudahan Awam.
Kepincangan di atas dipercayakan telah merupakan
suatu sebab utama berlakunya peristiwa 13 mei 1969.
Peristiwa ini merupakan satu perusuhan perkauman yang
telah memaksa satu dasar yang bersepadu diwujudkan.
Dasar yang dikenali sebagai Dasar Ekonomi Baru ini
adalah satu dasar yang dilancarkan oleh kerajaan dalam
tahun 1970 melalui Rancangan Malaysia Kedua (1971-1975)
untuk membetulkan ketidakseimbangan sosial ekonomi yang
wujud di Malaysia di antara kaum-kaum, di antara
wilayah-wilayah dan di antara kawasan di wilayah yang
sama.
OBJEKTIF
Menyedari kedudukan ketidakseimbangan sosial ekonomi
itu , kerajaan telah mengusahakan supaya satu
pendekatan baru dalam rancangan pembangunan negara yang
melibatkan program 20 tahun yang dikenali sebagai Dasar
Ekonomi Baru. Matlamat utama dasar ini diperkenalkan
ialah bagi mewujudkan perpaduan negara dengan
mengurangkan perbezaan ekonomi, sosial, kebudayaan,
penempatan dan sebagainya.
STRATEGI PELAKSANAAN
Rancangan-rancangan pembangunan di bawah Dasar Ekonomi
Baru adalah disusun dan dijalankan menerusi strategi
serampang dua mata:
i. Mengurang dan seterusnya membasmi kemiskinan dengan
memperbanyakkan peluang-peluang pekerjaan kepada semua
rakyat tanpa mengira kaum.
ii. Penyusunan semula masyarakat untuk mengurangkan dan
seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi-fungsi ekonomi.
Membasmi kemiskinan
Kemiskinan adalah sebab utama yang menimbulkan
perasaan tidak puashati di kalangan rakyat. Ianya bukan
sahaja terdapat di luar bandar tetapi juga di bandar.
Keadaan ini boleh menggugat perpaduan negara kerana
masalah kemiskinan adalah mengikut kaum dengan kadar
kemiskinan paling tinggi di kalangan orang Melayu yang
tertumpu kepada aktiviti pertanian tradisional. Usaha
telah dijalankan untuk menyelesaikan masalah sosial
ekonomi dan projek pembangunan telah dirangka supaya:
i. Mewujudkan peluang pekerjaan untuk semua golongan
rakyat yang menganggur.
ii. Menambah daya pengeluaran dan pendapatan.
iii. Memberi peluang perpindahan orang yang bekerja di
sektor yang rendah daya pengeluarannya kepada
sektor yang lebih lumayan.
iv. Mengurangkan jurang perbezaan pendapatan antara
kaum antara kawasan bandar dan luarbandar dan
antara wilayah.
v. Memodenkan kehidupan di luarbandar.
vi. Mewujudkan kumpulan perusahaan dan perdagangan
bumiputera.
vii. Mengadakan suasana pekerjaan yang mencerminkan
komposisi kaum di Malaysia.
viii. Memperbaiki taraf dan kualiti hidup rakyat
melalui pelajaran, latihan, kesihatan, kemudahan
kemudahan infra-struktur dan lain-lain.
Penyusunan Semula Masyarakat
Adalah menjadi hasrat kerajaan supaya menjelang
tahun 1990 pemilikan saham / ekonomi Malaysia akan
melambangkan komposisi kepentingan kaum di negara
ini , di mana penyertaan Bumiputera sebanyak 30% , 40%
bukan Bumiputera dan 30% terdiri dari pelabur-pelabur
luar negeri.
Dalam mencapai matlamat penyusunan semula
Dasar Ekonomi Baru, strategi berikut telah disusun :
i. Meninggikan daya pengeluaran dan taraf kehidupan
golongan miskin melalui proses memodenkan kawasan
luarbandar.
ii. Mengurangkan keadaan yang tidak seimbang dalam
struktur guna tenaga yang terdapat sekarang ini dengan
cara yang progresif dan menerusi pertumbuhan ekonomi
seluruhnya supaya pada tahun 1990 kedudukan tenaga
buruh mencerminkan bilangan kaum.
iii.Menambahkan dengan lebih cepat lagi bahagian rakyat
Malaysia dalam pemilikan modal dalam stok syarikat dan
pertumbuhan ekonomi.
iv. Membentuk sebuah masyarakat perdagangan dan per-
industrian di kalangan orang Melayu dan kaum Bumiputera
supaya dapat membentuk dan memiliki 30% ekonomi dalam
tahun 1990 dan menubuhkan beberapa agensi saperti MARA,
Bank Pembangunan,Bank Bumiputera,Amanah Saham Nasional.
v. Memajukan negeri dan kawasan yang dianggap mundur
melalui pembangunan wilayah baru seperti DARA,KESEDAR,
KEJORA dan sebagainya.
Pencapaian
Pencapaian semasa dan masalah.
Beberapa kejayaan telah dapat dikesan semenjak Dasar
Ekonomi Baru dilaksanakan dalam usaha mewujudkan
perpaduan melalui penghapusan kemiskinan dan penyusunan
semula masyarakat.
Dari lapuran kajian separuh penggal Rancangan
Malaysia Keempat telah menyatakan bahawa pendapatan
purata sebenar isi keluarga telah bertambah baik
seperti berikut:
Melayu _ $ 290.00
Cina _ $ 565.00
India - $ 455.00
Kadar kemiskinan juga telah menurun daripada 49.3 %
pada tahun 1971 kepada 29% pada tahun 1980 dan kadar
ini dijangka akan menurun kepada 16.7% pada tahun 1990.
Dari segi menghapuskan pengenalan kaum mengikut
bidang kerja, penglibatan Bumiputera dalam semua sektor
didapati juga telah meningkat. Bilangan pekerja
disektor pembuatan telah bertambah dari 29% kepada 33%
dan di sektor perdagangan pula bertambah dari 23.5%
kepada 34%. Sebanyak 28 buah bandar baru telah
dibangunkan dalam kawasan pembangunan wilayah di Johor
Tenggara, Kelantan Selatan, Pahang Tenggara, Jengka dan
Terengganu Tengah.
Agensi-agensi kerajaan yang dilantik untuk membantu
Bumiputera di dalam soal perdagangan dan pemilikan
ekonomi juga telah berjaya meningkatkan bilangan
Bumiputera di sektor tersebut. Penyertaan bumiputera
telah bertambah dari 4.3% atau 279.6 juta dalam tahun
1971 kepada 12.4% atau $3273.7 juta dalam tahun 1980
Bilangan bumiputera yang terlibat dalam perniagaan juga
telah bertambah dari 25,000 orang kepada 62,000 orang
pada tahun 1980.
Memandangkan kepada hanya tinggal kira-kira 5 tahun
sahaja lagi tempoh masa DEB, pencapaian DEB hingga kini
tidaklah begitu memuaskan seperti yang dirangkakan.
Sehingga tahun 1984 hanya 18% penyertaan Bumiputera
sahaja yang tercapai. Usaha untuk menambahkan
pendapatan golongan miskin yang terdiri dari
pekebun-pekebun kecil, pekebun getah, nelayan serta
penanam padi masih tidak begitu berjaya sepenuhnya.
Kadar kemiskinan telah naik sedikit dari 29% pada tahun
1980 kepada 30.2% semasa kajian semula Rancangan
Malaysia Keempat dijalankan.
Menyedari kepada hakikat-hakikat inilah, pihak
kerajaan telah memperkenalkan beberapa dasar baru
di dalam dan luar negeri saperti Dasar Pengswastaan,
Persyarikatan Malaysia, Sogoshosa, Perindustrian Berat,
Bersih, Cekap dan Amanah, Kepimpinan Melalui Teladan
dan sebagainya dalam proses mempercepatkan pencapaian
Dasar Ekonomi Baru itu. Dasar-dasar baru ini jika
dipraktikkan dengan sepenuhnya akan memberi
peluang-peluang yang lebih cerah untuk mencapai
objektif negara iaitu perpaduan dan kemakmuran.
Penutup
Dasar Ekonomi Baru yang bermatlamatkan perpaduan negara
melalui prosespembasmian kemiskinan dan penyusunan
semula masyarakat didalam konteks keselamatan negara
yang kukuh. Segala program pembangunan negara dan Dasar
kerajaan semasa yang diperkenalkan adalah dirancang
dan dilaksanakan untuk mencapai tujuan-tujuan diatas.
Usaha ini memerlukan bukan sahaja usaha yang gigih
dari kerajaan dan kakitangannya, malah ianya memerlukan
perubahan sikap, tenaga dan pemikiran rakyat dari
sektor swasta.
Sumber : Pejabat Perdana Menteri
Comments
40 yers of implementation, but still the malays seem to be malfunctioned towards the nation growth for their economic value.
uncompetitive, meaning their(malay) participation in RnD, critical work field i.e medicine n law etc,are merely disillusioned for such IKS and local works for half a decade.
above all,NEP is not an act that need all MPs' approval for changes.it is just a policy or program under article 153 made by government for malay n bumiputera 'hak istimewa'.
it is a pity for malay n bumiputera
dats only look NEP as their only privilege right whilst not concerned that all malaysian are held together with the solidness of
the Constituency.
maybe not "lepas pergi",but to improvising NEP for more transparent in-making government policies.xD
p/s~saje nk komen.bored b4 pegi klas :p