Friday, September 3, 2010

Kualiti vs Kroni

Kehadapan sesiapa saja yg mengerti.

Saya dengan ini cuba menulis warkah ini sesopan yang mungkin

Di sebuah hutan tropika, ada suatu komuniti penguin dari antartika… ya, mereka penguin… jd mereka masih hidup dan makan spt penguin sekalipun mereka berhijrah ke hutan tropika.

Komuniti mereka smakin lama smakin ramai, maka ada tersedianya sebuah lubuk murah untuk penguin-penguin yang tidak mahu tinggal di atas pokok.

Di lubuk tersebut, penguin-penguin hidup dgn aman… tetapi mereka tak dpt memburu kerana lubuk itu kontang dan tiada ikan.

Jadi mereka terpaksa la upah penguin luar yg dikenali sbg Prati (prasan reti) utk sediakan mknn… ceritanya, kump penyedia mknn ini dipilih oleh komuti yg tidak tinggal di lubuk itu… tak mengapalah… apabila Prati bermula, dimulai dgn tempoh cubaan

Sepanjang tempoh cubaan tersebut, pelbagai rungutan timbul… ada yang kata, ikan tidak segar… sotong dan udangnya plastik, penguin suka makan mentah, tetapi pernah pula dijamu udang masak kari…lalu merungutlah penguin-penguin tersebut… yalah, lagipun mereka membayar.

Apa yang menariknya, setiap kali kepala komuti atasan turun menziarahi lubuk itu, Prati akan mengupah org lain pula utk menyediakan makanan lalu tersedialah ikan segar-segar dan udang besar-besar.

Namun laporan demi laporan dibuat kerana menurut pihak komuti, mereka akan mendengar sungutan kumpulan penguin itu… oh! Ada penguin yg telah sakit perut kerana di jamu ayam panggang… (mana penguin makan ayam!)Pernah sekali, kononya seorang wakil komuniti ditugaskan utk pantau mknn yg tersedia pd hari biasa dan pihak komuniti kata, laporannya baik-baik saja

Ketawa begulinglah penguin-penguin lubuk kerana wakil yang ditugaskan itu tidak pun pernah makan bersama dan rasa seperti yg ditugaskan.

Yg anehnya, setelah tempoh cubaan tamat, Prati masih mendapat kontrak tetap dr pihak komuniti. Bahkan turut mndpt kontrak mencuci lubuk setiap minggu.. oh, belum ditambah lagi keinginan mereka utk mbuka koprasi dilubuk dan mengugat bisnes penguin-penguin lubuk.

Lalu tertanya-tanyalah.. apa fungsi tempoh cubaan? Ke mana hilangnya rungutan yang bertalu-talu? Mengapa penguin lebuk harus terus membayar utk udang dan sotong plastik?

Prati sbnrnya tak reti tangkap ikan… Mengaku sajalah.


Sekian Terima Kasih.

Yang benar,
Penguin emo.
(penguin lebih rela makan makanan monyet spt pisang dan durian)

1 comment:

Z said...

kalau boleh like post ni memang dah like dah.

-penguin yang sama emo-