Friday, December 31, 2010

The Sermoner

Friday.

There he is, approaching 40 and preaching about what's in his name. Time.
We are all bounded by the most magical matter of all. Time.
It's the witness of faults and truths, the evidence that proves. Time.
It changes you, changes me, changes us. Time.



Time. it's magical, mysterious and sacred, controlled only by the Greatest Power.
Allah S.W.T.


no matter what year or age. all that I want is to be a better person. Ameen.

and I thank Allah for having someone I can always look up to.

Happy Birthday brother. (though I know, not so much of your thing wishing birthday and all..hee)

This post is as good as deleted.

If Claudia Ghandi ended up having a garden which she could walk on forever, which in reality she never does since she'd be dead before 'forever'... I prolly already have my own several botanical gardens that supply all sorts of flowers all over the world which is abundantly profiting by it's continuous production all year round. I could be so rich that my wealth would be a great privilege to my great great great grandson, if it'd somehow properly managed by his father who'd potentially turn out to be the son of my son's son. 

Sadly, regardless whoever crosses my mind or frankly speaking 'I think about'... my brain doesn't seem to produce any flower, neither that my mum's orchids seem to bloom. all that I got is some sort of mutated brain cells which I can't quite figure out what sort of mutant they are since I didn't do biology when I was in high school. Anyway, I did like Cyclops in X-men albeit, Wolverine is still the coolest of the bunch, but if I were to be involved in a fight, I rather stay at the corner and fire up some lasers using my eyes than getting my nails dirty. oh ya, now that I've mentioned, could it be Cyclops amongst the audience? oh, that's completely off topic.

who the heck is Claudia Ghandi anyway? was it, Ghandi? Grandi? Gundy? Did Mahatma Gandhi have a daughter?


*uh, pish posh.* I should shake off the habit of googling random quotes to kill my boredom. 


apparently, I do sound a bit disturbed, ain't I? Heh, this is the downside of locking up yourself in a room all day long, not speaking to people much and only have the company of books.


somehow, I thank God that I'm not Boo Radley in To Kill a Mockingbird. 


or maybe I'm better off as Storm in X-men, I can control the weather and ride the wind to wherever I wanna go. It's as good as teleporting you know. plus, having all white hair is kinda cool oso meh? ahhaaha.


Heh, I do wish I can teleport somehow. Still, I don't want my body to be disintegrated into some invisible particles though only in millisecond minute just to be formed at some other places. 


I better stop before I blurt out more nonsense. oh! by the way, what's your new year resolution? I still don't have any. -.-'

Wednesday, December 29, 2010

Kapal Terbang, terbang rendah!

Sebuah kapal terbang baru saja melewati langit pagi yang tenang di perkampungan Mengkuang. Terbangnya teramatlah rendah, boleh kata lebih kurang 40 meter dari paras bumi. Menurut si Talhah yang obses dengan kapal terbang semenjak kecilnya (skrg bawa lari kamera aku menunggu jika kapal terbang itu lintas lagi), jenis kapal terbang tersebut ialah F/A-18 Hornet. tak tahulah boleh percaya atau tak budak tu. Malaysia dahla ada 8 buah saja jet tu, apa benda dia nak buat dekat sini.... oh, tapi berdekatan Teluk Air Tawar memang ada lapangan latihan tentera udara. 

F/A 18Ds Hornet


Teringat, kecil-kecil dulu selalu la jugak perasan kapal terbang terbang rendah, berlatih agaknya... tapi rendah sungguh terbangnya tadi... bak kata Dihyah 'bihsiinnnggg'. Getus hatiku pula "patut saman ja depa ni, mengganggu ketenteraman awam sungguh, terkejut kot tadi. Kalau ada baby tengah lena, mesti jaga"

Namun, sejenak, ditamu pulak sekelumit rasa ngeri di sudut hati. Terbayang mereka di negara terancam perang dan keganasan. Kapal terbang yang melewati bukan sekadar lintasan latihan juruterbang muda, tetapi membawa bersama bahan bom dan letupan, pabila dilepaskan meragut nyawa dan keindahan. Mungkin nyawa yang hilang, atau mungkin yang tersayang dijemput pulang.

Bagaimana agaknya, hidup saban hari dalam gelisah kekhuatiran tentang apa yang bakal melewati langit membawa bencana, dan apa yang bakal melata di bumi membawa binasa. 

Pagi ini juga cuba membelek link-link yg ditweet berkaitan Palestine... baru bberapa link sudah kelesuan.. Isu yang seolah tidak berkesudahan, sebenarnya membuat aku terfikir akan ketabahan, teringat suatu perjumpaan yg pernah diikuti dengan Socialist Alternative semasa di Melbourne.. tentang seorang pakcik dari Palestine yg menyatakan betapa rasa harap itu terkadangnya dilupakan. bukan tidak percaya pada janji tuhan... sungguh kelak akan tiba masanya Palestine jatuh kembali ke tangan kita, tetapi menurut pakcik itu, beliau sekadar merehatkan harapnya... kerana terlalu lama sudah... terlalu lama. Tuhan, kentalnya jiwa mereka...

Sungguh, dan manusia itu hidup dengan rasa harap. pada Tuhanya, untuk masa depanya. terkadang bila apa yg cita lambat tiba, hati seolah berkata... mungkin sama sekali bukan milik kita. Namun masa depan itu kerja tuhan... Jika sudah rezeki, apa yang dinanti... insyaAllah akan termiliki. jika terlalu letih, rehatkanlah harap itu dengan rasa percaya. ;)

'menghitung hariiiii...detik demi detik...' 




p/s: budak Talhah tu kata, boleh jadi F15-eagle. macam logik sikitla kalau yang tu. ka dak?  wo hen bu zhi dao le!

F15- Eagle


Wednesday, December 22, 2010

I wear size 14!



It's a part of our fitrah that we are drawn to beautiful objects/sights. in fact, Allah is beautiful and He loves beauty.

It's a part of being women, that we want to be pretty, wear fashionable clothes, have healthy skin, put on pretty make ups and have a great body.

I'm not so much into high-ends fashion and stuff, do mix and match all the times rather than trying to keep up with the trend, pretty ignorant sometimes... but I believe I have sound judgement when it comes to physical appearance, that includes, what-you-wear... I refuse to say 'fashion' as I said, I'm rather ignorant.

I always feel like it's an honor when people ask for my opinion about what they are wearing. Almost every member in the family does that once in while. I also give out opinion even when they don't ask, and they always welcome my views with open arms which makes me feel so happy and appreciated.

I may not be that stylish or fashionable myself, but I always try my best not to appear so out of place. On that note, I would like to share one thing that I ALWAYS remember.... a Malay proverb that says;

'Ukur baju di badan sendiri'

Sekian, Terima Kasih

Saturday, December 18, 2010

Come Find Me! Mermaid Prince


Just got back from Teluk Bahang, left my shoe there, hoping a mermaid prince will find it, pick it up and come to find me. It would be nice to live underwater as a mermaid. ho yeah, I still believe in fairy tale.




boo hooo... kidding. not that stupid yo. haha.




I believe we are responsible for our own happiness as much as I believe Cinderella purposely left her glass shoe. Things don't work the same for everyone though. 





What about, have a little faith and follow your heart?





and always, always.... always remember, Allah knows best. =)

Tuesday, December 14, 2010

Friday, December 3, 2010

Miskin Melarat

Kadang-kadang bila tgk cerita org miskin, ala-ala bersama mu… kesian pun ada, menyampah pun ada. Bukan nak belagak, saya bukan org kaya, budak kampong hidup sederhana, skrg hidup pun mengharapkan org tua… belum ada kerjaya yang sempurna. Cuma terlalu byk juga cerita yg kedengaran dan reality yang kelihatan membuka mata dan minda.

Malang.
Sesetengah manusia diuji dgn kemiskinan. Rumah buruk. Duit tak ada. Tapi yg aku peliknya, kadangnya miskin, lepas itu tak ada pekerjaan. Ok. Tak kerja langsung. Duduk nganga mengharap ehsan manusia, anak-anak tak mampu disekolahkan. Ada yang kelahiran tak mampu didaftarkan. Kalau dah tak ada kelulusan utk kerja kerajaan, usahalah kearah lain. Duduknya di kampong, ambillah upah cuci rumah ka, tak pun tanamlah sayur, belalah ayam ka… buat lah kuih jual. Jgn la duduk goyang kaki buat muka sedih dekat pintu saja. Masalahnya diaorg ni bukan cacat atau kurang upaya. Kaki tangan sempurna. Haish, tak faham.

Kotor.
Ada suatu kawasan ni di negeri utara tanah air dihuni oleh org miskin. Rumah-rumah mereka teruk amat… lalu kerajaan negeri pun buatlah rumah utk mereka, bagi free punya. Memanglah tak hebat, tapi jadilah teres setingkat. Setahun setelah kawasan itu dihuni, kawasan rumah ehsan itu menjadi teramatlah kotor dan busuk. Dahla rumah org bagi percuma, bawa-bawa la jaga kebersihan. Lepas tu timbul la isu, miskin terbiar, ramai sakit tak mampu berubat. Dahla miskin, pengotor pulak tu. Sikap tu tak boleh nak ubah, nak jaga kebersihan pun malas… sebab tu la miskin.

Ayam.
Satu keluarga ni miskin, selain daripada bantuan kewangan, kerajaan bagi la anak ayam utk dipelihara dan dijual. Telur pun boleh jual. Setelah ayam-ayam itu membesar, dtg lagi minta bantuan… habis ayam dijual, datang lagi..datang lagi dan datang lagi… bukannya nak bela elok-elok, sebahagian telur tu dieram, kemudian jadi ayam… maksudnya pandai-pandai la putar modal. Tak faham sungguh. Kena duk suap selalu tu pasaipa? Sampai bila pun tak maju.

Tak Malu.
Pantang ada siapa-siapa baik hati… buka kaunter pertolongan… setiap bulan datang minta wang tuk bayar bil letrik, telepon dan sebagainya. Setiap bulan okay…. Bertahun-tahun lamanya.. yang minta bantuan untuk meniaga tu takpala… ni yang minta ehsan nak bayar bil la sebagainya... Tak malu ka tiap-tiap bulan mai minta bantuan?

Keutamaan.
Tahu tak, ada setengah rumah… miskin papa… rumah nak roboh…. Tapi masuk masuk dalam rumah tgk, tv besar-besar. Dapat wang, bukan nak dibelanjakan kearah yang membina… beli tv, beli vcd player, beli speaker besar-besar..pakai telefon canggih-canggih…  Tak fahammmm… tak faham… anak sekolah buku tak ckup... 

Saya bukan nak mengata orang miskin susah. Kalau dah usaha, dah buat apa yg patut… masih susah, ujian Allah… saya simpati dan saya kasihan…  tapi ini tentang mereka, yang miskin tak sedar diri… dan kebanyakan mereka melayu… tak ada usaha nak tingkatkan taraf hidup… orang usaha bagi bantuan dan sebangainya, kalau mereka tetap takda usaha sendiri.. masalah kemiskinan orang kita sampai bila pun tak sudah… lepastu kita bising la, orang cina dapat subsidi, depa maju kita tak… kadang benda ni bukan takat dapat bantuan ja, apa yg jadi dgn bantuan yg diterima tu kena soal jugak.. agak-agak la org nak bantu pun… faeza herba poni (mcmana eja?) pun larat nak sponsor beras seumur hidup hampa… bawak-bawak la usaha… jgn la duk bising nak bantuannnn ja… usaha apa pun takmau… usaha la usaha…

“Allah does not change the condition of people until they change what is in themselves”
Ar-Ra’ad 13:11

Wednesday, December 1, 2010

I Love You

I get a free hug almost everyday.

I get a hug from a cute little girl who likes to say
'alaa tomei tomei tomei' when she watches Garfield.

This girl can stay up until 2-3 am in the morning watching cartoon...
drinking cold ice tea and eating bahulu.

Her dad called her Garfield for always lazing around, watching tv.

She speaks American english, but very lazy to read.
She cries if you forced her to study, albeit getting no. 1 in her class.

She is also lazy to speak. 
If you asked her too much, she'll say 'I don't knowwww...'
until you force her to answer.... 
then she'll say something, which always begin with 'oh yeah, I remember'


What a weird little niece I have... living in her own small world.

Ibtihal.