Thursday, October 29, 2009

Durian


Assalamualaikum

Aku mahu bercerita... semalam aku makan durian!

Semalam, rakan serumah bernama Oya.. teringin nak makan durian... lalu beliau pun membeli... memandangkan aku si anak kampung ini tahu mengopek durian... maka dapatlah turut serta makan sama... secara percuma... heee...terima kasih Oya...

Ah... alangkah nikmatnya dapat makan durian.. alangkah teringatnya pada kampung halaman... Di Malaysia, lebih spesifik... Penang... Lebih spesifik, Bukit Mertajam.... lebih spesifik... Mengkuang... rumah aku dipagari pohonan buah tempatan... punya manggis, rambutan, langsat (Oya kata, kalau 'duku' ada 'dukung', 'langsat' ada 'langsang' tak?  -_-"), betik, pisang, duku, rampara (pulasan tapi dah nak mati pokok tersebut, tak tahu sama ada masih berbuah atau tidak), ubi kayu (susah rupanya mencabut ubi kayu, pernah disuruh ayah kerana mahu diberi pada jiran mengandung yang teringin, takkan nak biar makcik tu yang mencabut pula), sawa, seghawa (buah mentega) dan juga durian.... itulah... seronok berumah di tengah dusun.. masih menikmati kasih sayang arwah tok wan sekalipun beliau telah sekian lama pergi...

Teringat kenangan mencari durian sewaktu musimnya... teringat si abang yang suka makan durian atas bumbung rumah tok... oh, teringat durian duri halus paling dekat dgn rumah yg susah amat dikopek, tetapi teramat sedap rasanya.... teringat juga kesedapan rangupnya durian mangkar yang hanya berpeluang makan apabila apabila ada dahan patah kerana terlalu berat menahan berat buahan yang bergantungan...

Dahulu.. waktu musim.. boleh lagi memilih mana buah mahu di makan.. banyak karenah, buah pokok ini suka.. buah pokok itu tidak... sekarang... hahaa... hampir 10AUD (aprox. RM30) sebiji... T_T

Sekarang kalau pulang ke tanah air pun hujung tahun... bukan musimnya... alahai....

Rindulah pada waktu itu....

Ada orang tak suka durian... busuklah katanya... ah, tak kisahlah... terpulanglah... aku tak suka taugeh, rasa macam plastik!

Tuesday, October 27, 2009

I used to dream about you...


When we were young, we dreamed a lot. We dreamed for the impossibles, but those dreams are shattered or worn out with age.

As we grew up, we forget about our dreams…instead, we listen to the reality and live out life accordingly…. On that note, we proclaim our maturity.

When I was still riding my tricycle, I dreamed for the day I could ride a bike. When I got my driving licensed and started driving a car, I dreamed about flying a plane… but my second thought said that it’s ridiculous and would never happen. Then on, that dream never revisits.

When I was a kid, I never bothered about friendship, but I had a lot of friends. We fought and argued, but as a new day started… we were once again, friends.

Every individual is unique, or some might say ‘weird’… but I suppose, a different kind of personality attracts a different kind of people… nevertheless, never commit evils. Especially… for us, Muslims… we are the guided people!

“Be yourself”
That notion is a bit speculative as some might say that… if one is evil, he should not be himself. In a way, I could not agree more as human soul is prone to evils… But I suppose, it depends on how you define it too. I would personally not look at it from good and evil definition. It is more in personal characteristic, that many of us were born or grown up with. Like, sense of humor…

So the point that I’m getting at is…
When a humorous person tells a joke, very often, it is funny, but whenever a non-humorous person tries to be humorous… many times… He seems silly!

When I was a kid, I befriended with just anyone. But only some friends were really closed.
And… it never changes…

I don’t select people to be my friends… because I do not know how.

I have poor social skill but I enjoy talking to strangers because strangers often listen but then forget.

I’m amazed with a person who has a very unique skill in entering once life. He/she comes in such a unique way, possesses such a charming personality, speaks words of wisdom, thrives the other person broken dreams, a little bit arrogant in a way yet very charismatic… but this kind of person never stays… in fact, he/she is never real.

Did you realize that, the lower the lowest, the higher the highest?

Monday, October 19, 2009

Skandal


Sungguh, tak sabar nak mengakhiri semua ini... skandal tak sudah dengan basikal....
pengajaran, semester depan harus lebih bijak membuat pilihan... bertahan Asriah, lebih kurang 2 minggu saja lagi... inshaAllah... bak kata Leann (tutor)"you know what to do, be brave and keep going strong..."
even though, in fact I almost lost.. don't know what I'm really doing... cause all I'm doing is just listening do you, my dear tutor...

 Anyway... should not regret what Allah has decreed upon me... I believe I learn something... always do, inshaAllah...

Design Studio 06 Final Presentation
Tuesday, 27102009
10.00 am
Building 45, RMiT City Campus

Moga skandal ini berakhir dengan sebuah kebahagian.

Friday, October 16, 2009

止戰之殤 | Zhi Zhan Zhi Shang | Wounds of War

This song has such a beautiful lyric... well, some of you might disagree if i say that it doesn't matter who sings the song... it's up to you to judge anyway.. but what really matters to me is the lyric.. and i do find this song sounds great too.. so, it depends, don't listen if you don't want to~




光 輕如紙張
guang qing ru zhi zhang
Light - is as light as a piece of paper

光 散落地方
guang san luo de di fang
Light – the place where it lands on

光 在掌聲漸息中它慌忙
guang zai zhang sheng jian xi zhong ta huang mang
Light - it hurries while the applause is fading

她在傳唱 不堪的傷
ta zai chuan chang bu kan de shang
She is singing around the intolerable wound

腳本在台上 演出最後一場
jiao ben zai tai shang yan chu zui hou yi chang
The script is on the stage performing the last scene

而全村的人們在座位上
er quan cun de ren men zai zuo wei shang
While everyone from the village is sitting in their seats

靜靜的看 時間如何遺棄這劇場
jing jing de kan shi jian ru he yi qi zhe ju chang
Seeing silently how time can abandon this theatre

戰火弄髒 她的淚光
zhan huo nong zang ta de lei guang
Flames of war have dirtied her tears

誰在風中 吵著吃糖
shei zai feng zhong chao zhe chi tang
Who is asking for candies in the wind

這故事一開始的鏡頭灰塵就已經遮蔽了陽光 ㄅㄧㄤˋ
zhe gu shi yi kai shi de jing tou hui chen jiu yi jing zhe bi le yang guang biang
In the first scene in beginning this story, dust has already covered the sunlight -biang- (1)

恐懼刻在孩子們臉上
kong ju ke zai hai zi meng lian shang
Fear has been carved on the children's faces

麥田已倒向戰車經過的方向
mai tian yi dao xiang zhan che jing guo de fang xiang
The wheat fields have already fallen in the direction the combat tank has passed

蒲公英的形狀 在飄散
pu gong ying de xing zhuang zai piao san
The shape of the dandelion is dispersing

它絕望 的飛翔
ta jue wang de fei xiang
It is flying hopelessly

她只唱 只想
ta zhi chang zhi xiang
She only sings, only thinks

這首止戰 之殤
zhe shou zhi zhan zhi shang
This song of stopping the casualties of war

惡夜燃燭光
e ye ran zhu guang
Light a candle in the fierce night

天破息戰亂
tian po xi zhan luan
Stop the mess of the war when the day breaks

殤歌傳千里
shang ge chuan qian li
Song of the casualty is passed down a thousand miles

家鄉平饑荒
jia xiang ping ji huang
Homeland is empty and hungry

天真在這條路上 跌跌撞撞
tian zhen zai zhe tiao lu shang die die zhuang zhuang
Being naive on this road falling and bumping around

她被芒草割傷
ta bei mang cao ge shang
She is grazed by awn grass


孩子們眼中的希望 是什麼形狀
hai zi men yan zhong de xi wang shi shen me xing zhuang
What is the shape of hope in the children's eyes

是否醒來有麵包當早餐 再喝碗熱湯
shi fou xing lai you mian bao dang zao can zai he wan re tang
Is it waking up and having bread for breakfast then drinking a bowl of hot soup

農夫被燒毀土地跟村莊 終於拿起槍
nong fu bei shao hui tu di gen cun zhuang zhong yu na qi qiang
The farmer finally picks up his gun because of the destroyed land and village

她卻慢慢習慣放棄了抵抗
ta que man man xi guan fang chi le di kang
But she slowly gets used to giving up defense


孩子們眼中的希望 是什麼形狀
hai zi men yan zhong de xi wang shi shen me xing zhuang
What is the shape of hope in the children's eyes

是否院子有鞦韆可以盪 口袋裡有糖
shi fou yuan zi you qian qiu ke yi dang kou dai li you tang
Is it being able to play on the swings in the yard and having candies in their pockets?

刺刀的光被仇恨所擦亮 在遠方野蠻
ci dao de guang bei chou hen suo cha liang zai yuan fang ye man
The light from the bayonet is sharpened by revenge being barbaric in a distance

而她卻微笑著不知道慌張
er ta que wei xiao zhe bu zhi dao huang zhang
But she just smiles and doesn't know how to fluster

Monday, October 12, 2009

Zombie


That thing is not me... I have 5 fingers on my left hand, but that thing has 6... and I am not a zombie... I'm sure about that... yeah... I think I'm sure....
design
design
design
design
design
design
design
design
desig
desi
des
de
d
......

Friday, October 9, 2009

Cakap guna bahasa, bukan bunyi semata

Salam
Bahasa adalah satu medium komunikasi yang utama. Tanpa bahasa, susahlah saya menulis di blog ini.

Bahasa ibunda saya (mungkin lebih tepat, bahasa ayahanda) saya adalah bahasa melayu. Sejak kecil saya bercakap bahasa Melayu, kemudian masuk sekolah dan belajar bahasa Inggeris. Di rumah, bahasa yang digunakan adalah bahasa Melayu... sikit-sikit bahasa Inggeris dengan kakak dan abang... Sebab itu saya ini kurang mahir berbahasa Inggeris... Sejak datang sini baru betul-betul menggunakan bahasa tersebut.. kerana itulah bahasa Inggeris saya lintang pukang... saya juga belajar asas bahasa Arab kerana pernah bersekolah agama.. juga bahasa Mandarin.. yang saya tak ingat apa-apa...

Apapun.... saya sungguh sayang Bahasa Melayu... sekalipun, saya tidak menyertai tunjuk perasaan menentang PPSMI...

Dan...

Saya mula merasa muak dan meyampah dan rasa nak berkung-fu (mungkin patutnya bersilat) dengan sesetengah manusia yang terlebih pandai mengeja.

Ya... saya bercakap loghat utara...Dengan kawan-kawan utara, saya eja juga air sebagai 'ayaq'... lapar sebagai 'lapaq'... itu adalah loghat... ya.. loghat

Saya juga tidak kisah apabila kawan-kawan selatan mengeja kuda sebagai 'kude'... Kerja sebagai 'kerje'...makanan sebagai 'mekenen'...

Saya juga tidak marah apabila orang Terengganu merampas 'g' orang utara.. sehingga kami menyebut kambing sebagai 'kambin', kucing sebagai 'kucin'.. dan mereka menyebut makan sebagai 'makang', minum sebagai 'minung'

Tapi... saya pantang betul dengan arus kemodenan melampau...

Situasi 1
A: berapa harga buku yang kamu beli itu?
B: 12 jew...

Hah! Pertama, saya tak sempat nak bertanya Hitler berapakah harga seorang Jewish untuk dikaligandakan dengan 12. Kedua, kalau mengikut kelas perkataan yang betul, saya faham Jew adalah suatu agama dan bangsa... Satu itu sajalah... Nak darab 12 macamana?

Situasi 2
A: susah tak kerja itu?
B: x susah pown...

Sudah...... saya tahu perkataan  'pwn'... did u just mean that I've been pwned? Maka kalau mengikut konteks ayat tersebut, jawapan tidak susah itu adalah penipuan untuk mengenakan saya.. Ahhh.. apa niiiii?

Situasi 3
B: aq nak makan nasi...

"aq"? Saya tahu singkatan AQ digunakan untuk Al-Quran... Lalu, Al-Quran nak makan nasi? Panjang sangat kah 'aku' untuk dieja? yang pun tadi, rajin pula ditambah huruf....

Situasi 4
B: aq bese jew, ko chat kew?

Itu memang satu ayat yang saya tak tahu bahasa apa... tapi kalau dicuba tafsir...
aq= oklah, saya faham 'aku'
bese= apa tu? mungkin mahu eja 'besen' tapi tertinggal n
jew= yahudi
ko= oklah, kau
chat= msn? ym? fb? 'sembang' lah kira
kew= itu nama tempat di sini... di St Kilda...

maka... maksudnya
"aku besen yahudi, kau sembang Kew?"
jadi kalau saya perlu jawab... tak.. saya tak tinggal di Kew, jadi saya tak bersembang di situ...
dan kamu itu, apahal pergi jadi besen yahudi?

Banyak lagi contoh boleh diberi.. tapi saya tak hafal vocabullary bahasa baru itu... Tolonglah... saya ini kolot orangnya.. kalau mahu bersembang dgn saya.. guna bahasa Melayu atau Inggeris ya... Lain-lain.. tolong bawa translator...

nota kaki: saya tidak bermaksud meminta semua bercakap Bahasa Melayu baku... bukan kah saya sudah cakap saya tidak kisah bercakap loghat.. itu identiti..cakaplah kelate, ganu, minang, mami..jawo.. saya cuma tak berkenan dengan bahasa ciptaan yang terlampau moden sehingga tidak tahu asal usulnya dan menyusahkan kefahaman ramai... harap maklum.. oh satu lagi.. kalau saya tersalah eja... saya bukan mencipta bahasa baru atau pun mahu mencanggihkan perkataan... saya cuma... SALAH eja...

Minta maaf jika ada yang terasa.
Terima Kasih

Wasslam

Wednesday, October 7, 2009

Cantik


Ada kena-mengenakah gambar ini?

Cantik
Semua orang mahu jadi cantik bukan?
Terutamanya perempuan.

Sebab itu...
Ramai betul yang buat pembedahan sekarang
Plastik sana, plastik sini
Silikon sana, silikon sini

Cantik.
Sebab seperkara ini...
orang sanggup buat macam-macam
Sanggup berhabisan wang
Sanggup menahan kesakitan
Sanggup menjadi bahan kajian
Alahai cantik...


Cantik.
Sebab cantik jugalah terjadinya macam-macam perkara
Lelaki boleh hilang pedoman kerana si cantik
Cinta sejati dikhianati kerana si cantik
Maruah dijual beli kerana perasan cantik
Alahai cantik...

Tak cantik.
Ya... memang,ada orang tak cantik.
tapi mungkin hanya bagi kamu
yang tak cantik bagi kamu
mungkin cantik bagi aku...

Kamu? TAK CANTIK
Eh! Kata aku pula...
kalau aku cantik pun bukan untuk kamu ya!

Tak kisahlah...

Tapi...

Aku memang mahu jadi cantik
Lebih cantik daripada model iklan kereta
Lebih cantik daripada bintang-bintang yang kamu puja
Lebih cantik daripada puteri-puteri raja



Lebih cantik daripada bidadari syurga...

Dan kamu tidak tahu, itu adalah janji
Dari Dia yang Tercantik...